sobota, 10 maja 2014

Domowy chleb na drożdżach z pomidorami

Żeby nie faszerować siebie i najbliższych chemią ze sklepowych półek (również piekarni) warto od czasu do czasu samemu przygotować domowy chleb. Przyznaję, że nie próbowałam nigdy upiec chleba na zakwasie, więc zdecydowałam się na drożdże. Żeby nie było monotonnie, dodałam trochę mąki razowej, suszone pomidory i zioła. Możecie wzbogacić swój przepis o ziarna słonecznika, pestki dyni czy siemię lniane, co kto lubi :) 

Źródło: nowak

Składniki:
Rozczyn drożdżowy:
- 50 g świeżych drożdży
- 2 łyżki cukru
- pół szklanki letniego mleka
- 2 łyżki mąki pszennej

Ciasto:
- 2 szklanki mąki pszennej
- pół szklanki mąki razowej
- 2 jajka
- 3 łyżki oleju z suszonych pomidorów
- 50 g suszonych pomidorów
- sól, zioła prowansalskie

Drożdże kruszymy w misce (pamiętajmy, że rozczyn musi wyrosnąć więc warto zaopatrzyć się w nieco większe naczynie). Dodajemy cukier, mleko i mąkę. Całość mieszamy, aż cukier się rozpuści. Drożdże przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce żeby wyrosły (najlepiej włożyć do piekarnika rozgrzanego do 50 stopni).
Mąki przesiewamy przez sito, wbijamy jajka, dodajemy 3 łyżki zalewy z suszonych pomidorów (nada naszemu wypiekowi pomidorowy smak) oraz wcześniej przygotowane drożdże. Całość mieszamy. Ciasto wychodzi dość rzadkie, dlatego nie nadaje się do ugniatania, ale dzięki temu chleb będzie wilgotny. Suszone pomidory kroimy i wrzucamy do ciasta. Przyprawiamy solą i ziołami. Przelewamy do formy (ja użyłam keksówki 20 cm) i odstawiamy na pół godziny w ciepłe miejsce, żeby troszkę wyrosło. Po wyrośnięciu, pieczemy w piekarniku rozgrzanym do temperatury 180-200 stopni przez około godzinę.
Pomidorowy smak chleba sprawia, że smakuje idealnie nawet z samym masłem :)
Smacznego.

1 komentarz: